می دونستید که چندین شهر چهاردانگه در ایران وجود داره . چهاردانگه ساری ، سرحد چهاردانگه در استان فارس ، بخش چهاردانگه در هوراند استان آذربایجان شرقی و همچنین چهاردانگه خودمون. به همین دلیل هم هست که این شهر با پسوند خونده میشه و معمولا چهاردانگه تهران یا چهاردانگه اسلامشهر بهش میگن تا با بقیه اشتباه گرفته نشه. 

پیشینه شهر چهاردانگه

این شهر یکی از باقدمت ترین شهرهای تهران هست. قدمت چهاردونگه به ۵۰۰ سال قبل میرسه . وقتی با قدیمی های چهاردونگه صحبت کردیم متوجه شدیم که برخی از اون ها دوران پهلوی اول رو هم به خاطر میارن . البته در برخی از منابع اومده که دوران ناصرالدین شاه رو به خاطر میارن که احتمالا اون منابع قدیمی هست.
چهاردونگه قبل تر ها روستا بوده. و یک دیوار دور تا دور روستا کشیده شده بوده که از حمله حیوانات وحشی و درنده و همچنین دزدها و مزدور ها درامان باشند. به همین دلیل به بخش مرکزی این شهر ، قلعه گفته میشه.
روستای چهاردونگه در قدیم قنات های پر آبی داشته و آب و هوای مطبوع اون ،شرایط پرورش انواع درختان میوه رو فراهم می کرد. درختانی که در این روستا کاشته می شد شامل درخت های سیب گلاب ، گردو ، انار ، انجیر ، شلیل و هلو بودن. 

چهاردونگه چگونه از روستا به شهر تبدیل شد؟

اما چی شد که این روستا به شهر باصفای چهاردانگه تبدیل شد. مهاجرت های زیاد مردمی از شهر های مختلف کشور ، باعث گشترس چهاردونگه شد. در نهایت در سال ۱۳۷۹ مردم خواهان تبدیل روستا به شهر شدند . با پیگیری مردم بازیر پوشش قرار دادن روستاهای اطراف ، چهاردونگه به شهر تبدیل شد. یک سال بعد هم در سال ۱۳۸۰ شهرداری چهاردونگه تاسیس شد.
در سال ۱۳۸۴ هم بخشی از روستاهای این شهر از زیر پوشش در اومد و این روستاها به خلازیر شهر ری پیوست . این روستا ها شامل ؛ روستاهای دینار آباد ، ولی آباد ، پلائین ، مراد آباد ، جعفر آباد جنگل و عباس آباد می باشند. 

جمعیت چهاردانگه

آخرین سرشماری کشور در سال ۱۳۹۵ انجام شد . در این سرشماری این شهر دارای ۵۶ هزار نفر جمعیت است.
طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۰.۷۹۱ خانوار در این شهر ساکن می باشند. طبق سرشماری تعداد مردان ساکن در این شهر بیشتر از زنان هست که علت اون میتونه صنعتی بودن این شهر باشه. 

موقعیت جغرافیایی چهاردونگه

چهاردانگه از شهر های استان تهران هست . این شهر در حد فاصل اتوبان تهران_ساوه و بزرگراه تهران_قم قرار داره. این شهر در جنوب غربی شهر تهران قرارگرفته و نزدیک به منطقه ۱۸ تهران هست. در گذشته این شهر بخشی از شهرداری منطقه ۱۸ بود که بعد از سال ۱۳۸۰ مستقل شد.
یکی از مزایای شهر چهاردونگه نزدیکیش به شهر تهران هست. سکونت در این شهربرای افرادی که در تهران شاغل هستن ولی هزینه های سکونت در تهران رو ندارن بهترین گزینه هست

محلات شهر چهاردونگه

شهرک های مسکونی مختلفی دراین شهر وجود دارند که مهم ترین آن ها در زیر لیست شده است.

  • شهرک حسین آباد
  • شهرک مطهری
  • شهرک بهشتی
  • چهاردانگه
  • شهرک قدس
  • شهرک گلشهر
  • شهرک گلدسته
  • شهرک ماهشهر
  • شهرک حسن آباد لقمانی

اماکن مهم چهاردانگه