قلعه سنگی پرند

همه چیز در مورد قلعه سنگی پرند

سلام دوستان به وبلاگ خودتون ، وبلاگ اسلامشهر آنلاین خوش اومدید.
در این مطلب قصد داریم در مورد قلعه سنگی پرند صحبت کنیم . هر چند بعضی ها اون رو به نام قلعه سنگی رباط کریم می شناسند . هر دو یه جورایی درست هست قبل از شکل گیری شهر جدید پرند این قلعه سنگی در محدوده شهر رباط کریم بود . اما بعد از شکل گیری شهر جدید پرند در تقسیمات جدید در محدوده پرند قرار گرفته.
جالبه بدونید به قلعه سنگی پرند ، کارونسرای سنگی پرند هم گفته میشه. البته مطالعات انجام شده ، نشان دهنده این هست که این بنا مربوط به یک قلعه می باشد تا کاروانسرا.

همه چیز در مورد قلعه سنگی پرند سلام دوستان به وبلاگ خودتون ، وبلاگ اسلامشهر آنلاین خوش اومدید. در این مطلب قصد داریم در مورد قلعه سنگی پرند صحبت کنیم . هر چند بعضی ها اون رو به نام قلعه سنگی رباط کریم می شناسند . هر دو یه جورایی درست هست قبل از شکل گیری شهر جدید پرند این قلعه سنگی در محدوده شهر رباط کریم بود . اما بعد از شکل گیری شهر جدید پرند در تقسیمات جدید در محدوده پرند قرار گرفته. جالبه بدونید به قلعه سنگی پرند ، کارونسرای سنگی پرند هم گفته میشه. البته مطالعات انجام شده ، نشان دهنده این هست که این بنا مربوط به یک قلعه می باشد تا کاروانسرا.

درباره قلعه سنگی پرند؟

قلعه سنگی پرند یکی از آثار تاریخی شهر جدید پرند هستش .این آثار تاریخی قدمت بالایی داره و نشانگر تاریخ و فرهنگ ما ایرانیان هست . این قلعه تونسته اطلاعات مفیدی رو در مورد نحوه زندگی گذشتگان ما در اختیار باستان شناس ها قرار بده . پیشنیه این قلعه بیش از ۱۰۰۰ سال هست . طبق نظر باستان شناس ها ساخت این قلعه بیش از ۲۰۰ سال طول کشیده .
پیشینه این قلعه به اوایل دوره های اسلامی در ایران ، یعنی دوره آل بویه بر می گرده. با بررسی معماری بنای قلعه ، گفته مشده که معماری قلعه سنگی ، الهام گرفته از معماری دوره ساسانیان هست.

چاه ۱۵۰۰ ساله قلعه

یکی از جالب ترین راز و رمز های این قلعه زیبا وجود چاه آب هست . این چاه حدود ۱۵۰۰ سال پیش ساخته شده . عمق ای چاه حدودا ۴۰ متر هست و جالب اینجاست که همیشه حدود ۳ متر آب در خودش داره . حالا جالبیه ماجرا کجاست؟
جالبی ماجرا اینجاست که همین الان حتی با حفر چاه های ۲۰۰ متری هم در شهر جدید پرند نتونستن به آب برسن !


کشف ۲۳ اسکلت انسان در قلعه

یکی دیگه از موضوعات جذاب در مورد قلعه سنگی ، کشف ۲۳ اسکلت انسانی هست . طبق مطالعات انجام شده زمان دفن این اجساد به ۶۵۰ سال پیش و دوره سلجوقیان مربوط میشه . انگاری اجساد در یک بازه زمانی کوتاه و به صورت اضطراری دفن شدن. چون بعضی از قبرهای کنده شده دارای چند جنازه بوند و در بعضی از قبر ها فقط یک جنازه مشاهده میشه.
از طرفی با توجه به مسلمان بودن اشخاص ، این افراد با لباس شخصی دفن شدن و دارای کفن نیستن. در بین اسکلت ها جنازه یک دختر ۱۶ ساله به چشم میخوره که سرش رو از گردنش جدا کردن و به صورت نشسته دفن شده.
رمز و رازهای عجیبی پشت این ماجرا وجود داره که باستان شناسان و تاریخ شناسان هنور نتونستن ازشون رمز گشایی کنن.


کشف بیش از ۴۰ هزار قطعه سفال

در محوطه و حجره های قلعه تعداد ۴۰ هزار قطعه سفال پیدا شده که توسط باستان شناس ها کد بندی شده اند. به مرور با کنار هم چیدن کدها ، از ظروف سفالی رمز گشایی میشه واز کنار هم قرار دادن قطعات پازل شکل نهایی سفال ها به دست میاد.

.

اقدامات مرمت بنای قلعه سنگی پرند

هر چند پیش از انقلاب اسلامی مطالعاتی از سوی اروپایی ها روی این قلعه صورت گرفته است اما مهرماه ۱۳۸۲ مطالعات و بررسی های جدی از سوی اساتید و متخصصین امر با نظارت سازمان میراث فرهنگی کشورمان توسط مرحوم دکتر باقر شیرازی در این قلعه کلید خورد. پژوهش و مطالعاتی که هنوز با گذشت ۱۶ سال هنوز ادامه دارد و بسیاری از معماهای آن بدون پاسخ مانده است.

فارس نیوز

آدرس دقیق و دسترسی قلعه سنگی پرند!

همان طور که روی نقشه مشخص شده دسترسی قلعه سنگی از دو روش امکان پذیر هست.

  • دسترسی اول : شهر جدید پرند ، بلوار باهنر ، بلوار فرهنگ
  • دسترسی دوم : بزرگراه تهران ساوه ، جاده تهران ساوه


اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ایران
    ایران ۱۴۰۰-۰۶-۱۸ پاسخ

    اینکه چرا این همه سال داربست دور این قلعه باشکوه گذاشتن به اسم مرمت ولی دریغ از ۱کار مثبت دنبال اون چیزی که میگردید هیچ وقت نمی‌تونید بدستش بیارید چون زمان معین بدست شخص معین شده بدست میاد جلو چشمانتون هست ولی نمی‌تونید ببینید حالا بگردید

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *